Dødløft-spørgsmål vdr. en tumpe-ting.

Alt om sport, udstyr, træning & ernæring, samt div emner...

by NikolajKnude » Tue Apr 19, 2011 5:46 pm

Hej alle :)

Jeg løftede 3x5x97,5 i dødløt med dobbelt overhånd.
Så var jeg syg først knap 1 uge, og så 1 uge på ferie i Athen.

Da jeg så kom tilbage og skulle starte med træning igen, mødtes jeg med en ven dernede. Han tog dødløft med 120kg, og jeg skulle da Liiiige prøve om jeg ikke kunne løfte den. jeg havde fejlagtigt den idé at hvis man ikke kunne løfte den, så kunne man ikke.

Jeg kunne dog godt løfte den, faktisk ikke så svært som jeg havde troet. Men på vej op gav det nærmest et knæk i min ryg, og jeg blev helt chokeret og reagerede ikke på det, men fuldførte løftet og satte den ned igen. Efterfølgende havde jeg ekstremt ondt, tiltog i løbet af en ½ times tid til meget ekstremt ondt, og jeg var på 400mg af noget smertestillende jeg ikke lige kan huske navnet på, de næste par dage. Kunne slet ikke gå oprejst pga. smerter.

En uges tid efter var det helt væk.

Det er omkring 1 måned siden.

Mine spørgsmål er derfor som følger:
1. Vil det være nærliggende at holde pauser i sin træning hvor man bevidst holder sig på fx. 100kg dødløft, så kroppens sener og knogler kan vænne sig til belastningen? mine muskler var tydeligvis stærkere end noget andet i min krop.
2. Hvad kunne det være, hvis i skulle komme med et gæt på min beskrivelse? Som sagt er det helt væk nu, men det var ekstremt smertefuldt, og jeg piver normalt ikke over smerte.
3. Hvordan forebygger man dette. Blot kører med langsomme stigninger på sine vægte? Bør jeg helt holde mig fra lav rm zonen? Kører 5 gentagelser normalt, men skal jeg så helt undlade fx. 3, eller 1 rm sæt ?
NikolajKnude

Return to Generelt