Hvorfor du burde eje en træningselastik

0
180
Person bruger en træningselastik

Træningselastikker – puha var det ikke sådan noget der hørte 80’erne sig til? Både og. Træningselastikkerne kom frem den gang tilbage i 80’erne, men det gør dem bestemt ikke mindre gode eller egnede til at bruge i 2021. Hvis du ikke ved hvorfor en træningselastik er et must have i dit hjem, så læs blot med her.

Træningselastikker til nybegynderen

Der er rigtig mange der starter alt for hårdt ud med deres træning og går hen og får sig en skade i løbet af meget kort tid i deres træningsforløb. Det er super ærgerligt, fordi det sætter dem endnu længere tilbage end deres udgangspunkt. Alt for ofte skyldes det, at når man starter med at træne, så kan hovedet klare mere end kroppen og folk de ender med skader på grund af overbelastning af deres kroppe. Dette kan du fuldstændig undgå hvis du træner korrekt med træningselastikker. Med en træningselastik kan du nemlig træne din krop, dine led og dine muskler op i et stille og roligt tempo sådan, at du undgår dumme skader. Det vil på den lange bane give dig et langt bedre grundlag for mere hård og tungere træning end hvis du blot kaster dig ud i en masse vægtløftning lige fra start.

Træningselastikker til skader

Er du så uheldig at du allerede har fået dig en skade, så kan en træningselastik også være til stor gavn for dig. For med en træningselastik kan du træne den muskel- eller ledskade op, som du har fået. Med korrekt brug af en træningselastik vil du ofte være i stand til at træne din skade helt væk. Det afhænger selvfølgelig meget af hvor slem skaden er, hvor henne og hvordan du har fået den. Er det blot en helt almindelig skade grundet overbelastning, så vil en rolig genoptræning ved hjælp af træningselastikker ofte kunne få dig helt god igen.

Træningselastikker til forskellige behov

En træningselastik er ikke bare en træningselastik. De findes i mange forskellige størrelser og tykkelser. Det er for at du kan træne mange forskellige dele af din krop og for at du kan tilføje mere og mere modstand til din muskel alt efter hvilken elastik du bruger. Det vil sige at når din øvelse pludselig bliver meget nem med en elastik, så skifter du den blot ud med en elastik der giver en anelse mere modstand. På den måde kan du hele tiden optimere din træning uden brug af ekstra vægt og dermed mindske din risiko for overbelastning. Træningselastikkerne kan du bruge til træning af mange forskellige muskelgrupper. Lige fra din overarme, skulder og triceps til ben og baldetræning. Derudover er træningselastikker også geniale at bruge hvis du gerne vil lærer at lave pull ups. Her binder du træningselastikken rundt om baren og stikker fødderne eller knæene ind i den. Elastikken vil dermed give dig den nødvendige hjælp og støtte til at trække dig op over baren og du træner dermed stille og roligt op til at kunne lave pull ups. Husk dog at du ikke skal bruge en elastik med for meget hjælp i, det vil i hvert fald gøre at du er længere tid om at kunne lave pull ups helt uden hjælp.