Træner du meget? Restituer bedre med massagepistol

0
308
Foam roller

Efter en lang og hård træning bliver man nemt øm i musklerne, og det kan være svært at holde sig til sit træningsprogram, fordi kroppen ofte har brug for at restituere. Selvfølgelig skal man restituere – det er lige så vigtig en del af træningen som selve træningen.

Når man taler om at restituere er det ofte i form af at tage en træningsfri dag. Ro er naturligvis essentielt for at restituere, men der er flere ting du selv kan gøre for at restituere bedre.

Invester i en massagepistol

Det kan være utrolig nyttigt at bruge en massagepistol. Hvis du har ømme muskler og føler dig meget stiv, kan du nemt få en skade, hvis du fortsætter med at træne uden at lytte til din krop.

Her kan en massagepistol være en god hjælp, for med den kan du selv massere dine ømme muskler. Det er rigtig godt at besøge en massør eller en fysioterapeut i ny og næ, som kan afhjælpe smerter og muskelknuder, men det bliver hurtigt dyrt i længden, og så er en massagepistol er rigtig godt alternativ.

Der findes mange forskellige slags massagepistoler, og det kan være en god idé at finde en, som har flere forskellige indstillinger, så du får det optimale ud af din massage. Du kan finde den bedste massagepistol i test, ved at læse om resultaterne af en test af de forskellige typer af massagepistoler.

Aktiv restituering med løb

Der er forskellige måder at restituere på, og nogle gange kan det være en hjælp at kaste sig ud i en omgang aktiv restituering, for somme tider bliver man nærmest mere øm af at sidde for stille.

Hvis du for eksempel har haft en hård gang styrketræning på programmet, kan det være en god idé at lunte en lille tur på måske bare 2 kilometer dagen efter. På den måde kan du lade kroppen restituere, men samtidig har du muligheden for at få lidt varme i kroppen og på den måde løsne lidt op for de ømme muskler.

Svøm en tur

Svømning er en fornuftig ting at putte ind i dit træningsprogram. Her kan du bevæge dig uden at belaste muskler og led, og det er et rigtig sundt alternativ, hvis du for eksempel styrketræner meget, for der er en stor belastning på muskler og led.

Samtidig hjælper det kolde vand musklerne til at restituere, så en svømmetur er god af flere grunde. Hvis du svømmer for at restituere aktivt, så tag det stille og roligt, og lad være med at presse kroppen alt for meget.