Sådan kan du forbedre din tur på løbebåndet

0
226

Har du, ligesom mange andre, meldt dig ind i et fitnesscenter, fordi det er for koldt til at løbe udenfor? I så fald, kan det være godt at være opmærksom på, hvordan du bedst bruger løbebåndet. Mange begår nemlig en række typiske fejl på løbebåndet, fordi de er vant til at løbe udenfor. Her kan du få lidt tips og info om de typiske fejl, mange begår på løbebåndet.

Hvorfor skal jeg være opmærksom, når jeg løber på løbebånd?

Det er ikke lige til at se, men der kan faktisk være stor forskel på at løbe på løbebånd i forhold til at løbe på grus, asfalt eller i skoven. Mange tænker dog ikke over dette, og denne forskel kan faktisk være med til at gøre din træning dårligere og endda fremkalde skader, hvis man ikke er opmærksom. Det kan derfor anbefales at undersøge, hvilke fejl man kan begå, når man begynder at løbe på løbebånd.

Husk ikke at kigge på dine fødder

En klassisk fejl, som mange begår, er at man kommer til at kigge ned på sine fødder. Hvis man er vant til at løbe udenfor og kigge på omgivelserne, kan det måske forekomme lidt kedeligt at løbe på løbebånd i fitnesscenteret. Derfor kommer man måske til at kigge ned på sine fødder og løbebåndet. Det kan også være, at man kigger ned på sine fødder for at prøve at holde øje med, hvor man er på løbebåndet. Dette skal man dog prøve at lade være med, da det er rigtig dårligt for din holdning, når du løber. Når du kigger ned på dine fødder, kan du belaste din krop forkert og komme til at skade din rygsøjle, hofter og knæ. Du skal derimod holde dig rank, så du får en god holdning, hvor der er bedre mulighed for at trække vejret.

Varier din løberutine

For at få mest muligt ud af din træning, er det også vigtigt at variere din træning på løbebåndet. Mange laver en fejl ved at løbe den samme rutine hver gang, og hermed får man ikke særlig meget ud af sin træning. Hvis du f.eks. løber i det samme tempo hver gang, vænner din krop sig til det og bruger meget mindre energi og muskelstyrke på distancen. Derfor kan du med fordel variere tempo og stigning på løbebåndet, hvis du vil udfordre dig selv.

Pas på med at støtte dig til løbebåndet

En klassisk fejl hos mange er også, at de kommer til at støtte sig til løbebåndet undervejs. Det kan være lokkende at støtte sig lidt til løbebåndet, når det begynder at blive hårdt, men det fjerner en væsentlig del af træningens effektivitet. Når man løber udenfor, har man intet at støtte sig til og er derfor fokuseret på at lade sin krop bære sin egen vægt. Dette skal du også huske på løbebåndet, da det hjælper dig til at få mest muligt ud af din træning. Prøv derfor at lade være med at holde ved løbebåndet, selv når det bliver hårdt.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her