Pre Workout guide – læs om det virker

0
46
Preworkout

Pre Workout også kaldet PWO siges at være løsningen til os, der ønsker at træne dobbelt så hårdt på den halve tid.

Vi kender det alle sammen. Ambitionerne er store, men tiden og overskuddet er knap så stort. De fleste af os danskere har store ambitionerne om at holde formen ved lige og have en sund og aktiv hverdag, men for mange af os hænger det ikke altid sammen med skole, lektier, arbejde, børn og meget mere, der fylder vores hverdag. Med Pre Workout, der på godt gammeldags dansk også bare kaldes et kosttilskud, kan du øge effektiviteten og energiniveauet under din træning. Derved kan du få mere ud af din træning, selvom tiden er knap.

Hvad er Pre Workout?

Pre Workout er et kosttilskud, der, som navnet antyder, skal tages inden træning eller anden fysisk aktivitet. Kosttilskuddet indeholder forskellige ingredienser, der sætter gang i kroppen og øger vores musklers ydeevne. Pre Workout kan tages af alle, der ønsker at få lidt mere energi og fysisk overskud under deres træning. Produktet købes som pulver og blandes op i væske, typisk vand, men mælk, juice eller andet kan også bruges, hvis det ønskes.

Pre Workout fås i adskillige smagsvarianter, og derfor er vand bedst, da det lader smagen skinne klarest igennem. Når pulveret er puttet ned i væsken, så skal det rystes godt sammen i få sekunder, så indholdet bliver godt blandet. Derfor bruges flasker med låg/prop eller klassiske shakere ofte. Herefter er kosttilskuddet klar til indtagelse.

Fordelene ved Pre Workout

Der er mange gode effekter ved at indtage Pre Workout. De vigtigste gavnlige effekter ift. din træning kan overordnet set samles i nogle få nøglepunkter.

  • Øget energiniveau
  • Større udholdenhed
  • Øget muskelstyrke
  • Bedre koncentrationsevne og fokus
  • Bedre præstationsevner
  • Højere fedtforbrænding
  • Nedsættelse af den kataboliske proces, som er nedbrydning af dine muskler

Hvad indeholder Pre Workout?

Pre Workout består selvfølgelig af forskellige ingredienser, alt efter hvilket produkt, man kigger på, men der er nogle vigtige hovedingredienser, som går igen. Udover vigtige vitaminer og mineraler er de vigtigste ingredienser og deres rolle i kosttilskuddet:

  • Koffein: Højner ens energiniveau og udholdenhed. Derudover skærper det sanserne, så du vil opleve en mere intens træning.
  • Kreatin: Højner musklernes ydeevne, styrke og muskeltilvækst, og så giver det en større udholdenhed.
  • BCAA: BCAA er forkortelsen på ”branched-chain amino acids” og dækker over forgrenede aminosyrer. Disse aminosyrer forbedrer vores restitution efter træning.
  • Taurin: Taurin er også en aminosyrer og hjælper på vedligeholdelsen af væskebalancen samt forbygger muskelsammentrækninger, også kendt som krampe.
  • Tyrosin: Endnu en aminosyre. Tyrosin øger vores udholdenhed og skærper koncentrationsevnen og vores mentale fokus.

Hvornår og hvordan skal jeg tage Pre Workout

Pre Workout skal indtages før træning. De forskellige leverandører varierer en smule, når de sætter præcis tidsangivelse på, hvor lang tid før træningens start, der er mest optimalt. Generelt kan man sige, at det skal indtages 20-45 min før træningens start afhængig af produktet.

Som tidligere nævnt klargøres Pre Workout ved at blande pulveret med væske, typisk vand. Blandingen kan godt forberedes på forhånd, så du evt. kan lave den klar om morgenen, og så tage den om eftermiddagen inden træning, så du ikke skal slæbe hele bøtten med pulveret med dig.

Væsken drikkes fuldstændig som normal proteindrik eller bare saftevand, og smager markant af den valgte smag.

Hvor meget skal jeg tage?

På hvert produkt er der en anbefalet mængde pr dosis til en bestemt mængde vand. Typisk vil denne anbefalede dosis være et interval. Da der er stor forskel på, hvor intens hvert produkt er, kan hver dosis være alt mellem 6-32 gram pulver afhængig af producenten.

Derfor er det vigtigt, man læser vejledningen grundigt, når man anskaffer sig et nyt produkt. Har man ikke prøvet at indtage Pre Workout før, anbefales det klart, at man tager i underkanten af den anbefalede dosis. Du skal ikke frygte, at effekten udebliver, og du kan altid sætte doseringen op efter nogle gange.

Hvad koster det?

Prisen pr. dosering svinger efter, hvilket produkt du har fat i, og om du tager større eller mindre doseringer. For de fleste brugere af Pre Workout ligger doseringsprisen på omkring 10 kroner pr. omgang.

Hvad er bivirkningerne?

Efter du har læst ovenstående tænker du måske, at der må være nogle bivirkninger ved Pre Workout, for ellers lyder det da vist lidt for godt til at være sandt. Der er da også nogle få bivirkninger, der kan ramme dig, når du bruger Pre Workout. Dog er intet af det som sådan farligt, og hvis du bare følger de anbefalede doseringer, og anbefalinger til brug, skal du ikke skræmmes af bivirkningerne.

  • Rødmen og prikkende hud: Aminosyren beta-alanin kan give en svag prikken i huden eller rødmen. Dette fænomen opleves kun i starten, og kan nedsættes ved at starte med mindre doseringer. Det er dog kun en svag og harmløs påvirkning, og vil forsvinde igen efter få dage.
  • Søvnbesvær: Pre Workout’ers store indhold af koffein kan selvfølgelig også påvirke din søvn. Den øgede energi, som fås ved indtagelse af Pre Workpout, gælder selvfølgelig også efter din træning. Derfor skal du helst undgå at indtage Pre Workout om aftenen/sidst på eftermiddagen, hvis du har svært ved at sove.
  • Dehydrering: Kreativ trækker væske ud af kroppen. Drik derfor masser vand under din træning.

Virker Pre Workout?

Pre Workout kan have en gavnlig effekt på de flestes træning. Det er dog også videnskabeligt bevist, at kroppen kan blive tolerant overfor kosttilskuddet. Derfor anbefales det, at Pre Workout indtages fast i 30-50 dage, hvorefter en pause på 2-3 uger holdes, før du starter igen, for at få den bedste effekt.

Det er dog ikke sagt, at man ikke kan få de samme ingredienser på anden og måske billigere vis. En generel sund og varieret kost kombineret med en stor kop kaffe og ren kreatin før træning giver stort set samme kemiske reaktioner. Dog kan den hurtigere ”trylledrik” af en Pre Workout indtages nemmere, og så må man nok også formode, at den berømte placeboeffekt giver et ordentlig boost.

Kilde: preworkout.dk

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her